El Port Vell inicia una profunda transformació amb un total de 19 actuacions

El Port Vell del Port de Barcelona rebrà en els propers mesos més de 120 milions d’euros d’inversió públicoprivada, corresponents a 19 actuacions que transformaran de manera significativa aquesta zona de port-ciutat.

Aquests 19 projectes, que s’estan duent a terme entre 2023 i 2024, modificaran la fisonomia de l’àrea més ciutadana del Port de Barcelona, dotant-la de nous espais i de nous serveis per al gaudi de les persones.

Les 19 actuacions suposen una primera fase en la gran transformación que ha de viure el Port Vell en els propers anys i estarán totes acabades abans de la data d’inauguració de la 37a Copa Amèrica de Vela, el 22 d’agost de 2024. Posteriorment, un cop acabi aquesta competició, el Port de Barcelona té previst obrir més espais del recinte portuari per a l’ús ciutadà i donar nous usos a edificacions ja existents i que ara es rehabilitaran, com els “tinglados” del moll Oriental. 

Els 19 projectes que es desenvoluparan en aquesta primera fase de transformació del Port Vell són:

  • La rehabilitació de l’espatller de la bocana Nord.
  • La construcció de la rambla Nova Bocana.
  • La construcció del nou edifici Mirador.
  • La urbanització de les esplanades de la nova bocana.
  • La rehabilitació dels “tinglados” del moll Oriental.
  • El perllongament de l’espigó de Sant Sebastià.
  • La remodelació de l’àrea pesquera.
  • L’adequació de nous espais per a l’Institut de Nàutica.
  • La demolició de Cinesa.
  • La remodelació del Maremàgnum.
  • La rehabilitació de l’edifici històric de Portal de la Pau.
  • El trasllat de l’operativa dels molls de Barcelona Nord i de Drassanes al moll Adossat.
  • El sanejament i protecció de l’estructura metàl·lica de la Torre de Jaume I.
  • La construcció de l’America’s Cup House – IMAX Building.
  • La remodelació del World Trade Center Barcelona.
  • La posada en marxa d’un servei de bus nàutic entre els molls de Drassanes i Llevant.
  • La reforma del Club Natació Barcelona (CNB).
  • La reforma de l’Aquàrium.

Per impulsar i agilitar aquesta transformació, el Port de Barcelona ha dotat a la Gerència Urbanística Port Vell, dirigida des de l’1 de gener d’enguany per David Pino, de noves competències en els àmbits de planificació i concessions i més recursos econòmics i humans. “Necessitem més musculatura en l’eina fonamental de gestió del Port Vell, la Gerència Urbanística. Per això, avui, al Consell d’administració de Port Vell hem informat de l’ampliació de competències i de recursos econòmics i humans necessaris per sustentar tots els projectes que desenvoluparem en aquest àmbit”, explica el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. 

En paral·lel, el Port de Barcelona també ha reforçat la seva Oficina de Coordinació per a la Copa Amèrica i ha procedit a integrar-la dintre de l’estructura de la Gerència Urbanística Port Vell. Lluís Salvadó recorda que “estem fent un esforç de gestió molt important en actuacions de calat que estaran acabades en un temps rècord de 15 mesos”. L’agilitat està sent una constant en els treballs que duu a terme el Port de Barcelona des que la ciutat va ser escollida seu de la Copa Amèrica 2024 i així ho explica el director de la Gerència Urbanística Port Vell, David Pino. 

L’entrega de les bases als 6 equips de la competició masculina s’ha avançat als terminis previstos i 5 d’aquests equips ja treballen en els terrenys. Es tracta de les bases de l’INEOS Britannia, l’Alinghi Red Bull Racing, el Luna Rossa Prada Pirelli, del NYYC American Magic i de l’Emirates Team New Zealand. I s’està treballant en els terrenys que ocuparà l’Orient Express Racing Team, darrer equip en inscriure’s a la competició. “Aquest estiu ja tindrem la Copa Amèrica a Barcelona, amb tots els equips navegant a les nostres aigües”, garanteix David Pino. 

 

Una mirada més enllà

Un cop finalitzada la 37a edición de la Copa Amèrica, el Port de Barcelona seguirà treballant intensament per fer realitat la transformació en profunditat del Port Vell, amb projectes com la reforma del moll d’Espanya i l’obertura a la ciutadania dels molls de Drassanes i Barcelona Nord, que aniran acompanyades de la rehabilitació dels “tinglados” de Sant Bertran, on s’ubicarà el BlueTech Barcelona, un nou centre d’innovació d’economia blava que allotjarà “start-ups”, institucions internacionals de l’entorn marítim, centres d’innovació de grans empreses vinculades amb la logística, el transport, l’activitat portuària i centres de formació com l’Institut de Logística de  Barcelona. Tots aquests desenvolupaments contribuiran a l’impuls del Blue District, una àrea d’innovació sectorial situada majoritàriament a l’àrea del Port Vell i on ja funcionen instal·lacions com el Pier01 o la Facultat de Nàutica de Barcelona, entre d’altres, espais amb els quals el Port de Barcelona té obertes línies de col·laboració. El Port de Barcelona reivindica així, un cop més, el seu paper de port capdavanter innovador a nivell internacional.

També pot interesarte

Més articles