De les aules al mar: una experiència educativa transoceànica

Catalunya té 580 km de costa i la climatologia perfecta per gaudir del mar navegant, però quants de nosaltres ho hem fet?. Quantes persones tenim coneixements bàsics de nàutica o vela?.

La resposta pot ser descoratjadora però, per sort, ara mateix, ja hi ha més de 5.000 alumnes que tenen la possibilitat de submergir-se al món de la navegació i aprendre sobre els conceptes més importants de la nàutica. Una experiència que fa que a infants i joves, però també als equips docents, els faci bategar el cor a moltes milles per hora al poder viure l’emoció del mar de primera mà.

Projecte 22 dies en 22 peus

Aquesta educació més relacionada amb la nàutica és gràcies al projecte 22 dies en 22 peus: aventura en solitari a l’Atlàntic.

Aquesta iniciativa educativa, liderada conjuntamente per la Generalitat de Catalunya, la Fundació Barcelona Capital Nàutica i el Museu Marítim de Barcelona, es presenta com una oportunitat única per a transformar l’aprenentatge tradicional.

Mitjançant col·laboracions actives i el foment de programes de formació, aquest projecte busca involucrar les noves generacions en l’àmbit de la nàutica d’una manera que transcendeixi els límits convencionals de l’educació.

Més de 5.000 alumnes de més de 64 centres educatius

En aquesta segona edició del projecte hi participen més de 5.000 alumnes de Catalunya provinents de més de 64 centres educatius, entre ells l’escola Alexandre Galí de la Barceloneta. Cada escola, prèviament instruïda per apropar l’alumnat al fascinant món de la mar i la nàutica, adopta el rol d’apadrinament d’un o una navegant que participa en la Mini Transat, una regata transoceànica coneguda com l’Himàlaia del mar.

A través d’aquesta vinculació, regatistes i alumnes es mantenen en contacte i segueixen la competició a través de reptes setmanals vinculats als tres eixos temàtics del programa educatiu: Planeta Mar, Ésser Humà i Navegació. Cada setmana es planteja un desafiament que va més enllà de la competició en si mateixa.

Aquests reptes no només fan que el seguiment de la regata sigui més emocionant, sinó que també proporcionen una oportunitat per aprofundir en altres disciplines científiques com el medi marí, la geografia o les matemàtiques. Així, l’aprenentatge no es limita només a les aules, sinó que s’expandeix al món real de la nàutica, fomentant l’autonomia, la iniciativa personal, la creativitat, el pensament crític i la capacitat d’autoorganització.

Com viure a bord

Des de Palamós fins a Horta de Sant Joan, les escoles i instituts participants tenen l’oportunitat d’immersió total en la vida a bord d’una embarcació, experimentant com és la realitat dins un vehicle marítim comparable en dimensions a un cotxe. Des de les intricades rutines de navegació fins a les necessitats diàries com dormir, menjar i comunicar-se. Els infants i joves experimenten una comprensió més profunda i pràctica de la vida marítima.

Aquest programa educatiu no és simplement una experiència aïllada; més aviat, parteix d’una situació d’aprenentatge STEAM i vinculada als Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030 i als valors intrínsecs de la navegació. A través d’aquest enfocament, es busca integrar les diferents àrees del coneixement de manera global i transversal, fomentant la resolució creativa i crítica de problemes plantejats en contextos reals.

Tota història, com és habitual, té un principi i un final, i el projecte 22 dies en 22 peus: aventura en solitari a l’Atlàntic no és una excepció. Amb la culminació de La Mini Transat, es realitza un acte de clausura especial al gener al qual són convidats els navegants i l’alumnat.

Aquesta cerimònia, que tindrà lloc al Museu Marítim, no només serveix com a tancament formal del projecte, sinó que també proporciona a l’alumnat l’oportunitat única de conèixer personalment el navegant a qui han apadrinat.

També pot interesarte

Platjeta

És Diumenge, el barri resplendeix d’alegria. La música inunda els carrers

Més articles

Cánovas 1929

Homenatge a tota una història Alfons Cánovas Lapuente (4 -11-1917) comença a aprendre l’ofici de