Estibadors. 1.114 profesionals dividits en seccions

És el professional que realitza les funcions de càrrega, descàrrega i manipulació de mercaderies, amb tot el que això comporta.

Actualment, l’estibador és un tècnic que requereix una formació prèvia i continuada per a afrontar amb garanties una labor especialitzada. Alhora és capaç de fer diverses tasques segons les necessitats.

Parlem de professionals que estan capacitats per a manipular maquinària mitjana i gran, com tractors, pales frontals, carretons elevadors, grues pòrtic, grues mòbils, grues elèctriques, retroexcavadores, reach stacker, etc. És a dir, pràcticament la totalitat de la maquinària d’un port.

 

Estibarna

Centre portuari d’ocupació en el Port de Barcelona. Neix el 1988 per estabilitzar el sistema portuari.

Estibarna posa a la disposició de les empreses estibadores i de les empreses que estiguin autoritzades els equips humans qualificats necessaris per al desenvolupament de les tasques de càrrega, descàrrega i manipulació de mercaderies al Port de Barcelona.

 

Segur que és un treball d’homes?

Actualment hi ha 90 dones en plantilla. Si tenim en compte que la presencia de la dona a l’estiba és relativament recent, l’important d’això no és tant que hi hagi més o menys dones com que a les noves promocions ja son el 40% i en poc més de dos anys hem doblat el nombre que hi havia. A més, ara ja duen màquines i dues ja s’han fet capatasses: Rosa Dilla i Chelo Gutiérrez.

 

Panell de torns i funcions

El panell indica el destí i distribució dels equips i funcions, per cada torn de la jornada.

Cada persona es una fitxa numerada i del color de la seva secció.

Capatàs: 174  Bordo: 170  Confronta: 240  Especialista: 657

 

Categories

Partint de la figura de l’Encarregat, que només n’hi ha 10, un per cada una de les 12 empreses estibadores, menys dos empreses més petites -Gesica i Ergransa- que no en tenen.

Fins i tot hi ha una categoria inferior, que també son capatassos: els Coordinadors. Aquests només estan a les grans empreses: Tercat (BEST), APMT, Autoterminal… És com un subencarregat.

 

Seccions:

Grup 0 – Estibadors en formació: provisionalment, per raons de feina, ara mateix no hi ha ningú oficialment, perquè tots duen màquines ja, però tècnicament son 84 persones. L’objectiu és tenir una part de la plantilla al Grup 0.

Grup I – Bordos: És la feina més física i dura, fixar i treure pletines per subjectar els contenidors, posar i treure cavallets, tota la feina que es fa sobre les cobertes dels vaixells i que és imprescindible perquè les mercaderies no es perdin pel camí amb les onades. Son 159 persones.

Grup II – Medi mecànic: On totes les màquines que es duen al port. La formació és imprescindible i s’adquireix mentre ets al Grup 0, en què t’especialitzes en una màquina concreta: grua pòrtic, vancarrier, mafi, pala, pulpo retro, pala de endransa,

màquina gran siderúrgica, grua kone, pava, striker, maquina frontal o toro, camió, cotxer. Son 636 persones, 48 d’elles dones.

Grup III – Confronta/Sobordista: La tasca de control de les mercaderies. Fonamental per a l’organització de les càrregues i descàrregues als vaixells, ja que indica a cada estibador quin és el contenidor o la peça concreta que ha de carregar i en quin ordre. Son 186 persones, 41 d’elles dones.

Grup IV – Capatàs: És qui dirigeix l’operativa i té la màxima responsabilitat sobre tots els components de l’equip de treball. De moment, 2 dones. Els equips de treball actuals, altament mecanitzats, no solen passar de 10 persones, quan abans eren de 40 persones.

Més articles

Present i futur

Tres són les fases de transformació de l’Hospital de la Mar que el portaran a