Volem sempre que la gent s’ho passi bé aprenent

Jordi Principal ocupa la direcció del Museu d’Història de Catalunya (MHC) des de fa pocs mesos i per això Essència Barceloneta ha volgut conèixer de més a prop com afronta el repte de dirigir el museu. Jordi Principal és doctor en Prehistòria i Arqueologia per la Universitat de Barcelona i ha estat investigador postdoctoral a les universitats d’Oxford i Pisa, a més a més, ha cursat estudis de Museologia i Gestió de Museus a la Universitat de Girona. Aquest arqueòleg, que precisament té els seus orígens al barri de la Barceloneta, d’on és la família del seu pare, ha estat docent a les universitats de Barcelona, Autònoma i del País Basc. Tanmateix, destaca la seva participació en diferents projectes de recerca internacionals a França, Itàlia i Montenegro. Des de l’any 2013 fins al seu nomenament com a director del MHC fou el responsable  de les col·leccions gregues i romanes del Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC).

Al barri tenim un dels principals museus de Catalunya. 

El Museu es va crear al 1996 amb una missió fonamental: explicar la història de Catalunya, del nostre país. I sí, està a La Barceloneta. Quina millor ubicació que en un barri amb una història  tan singular.

Què veuré al Museu?

Tota la nostra història, des de la prehistòria fins als nostres dies a l’exposició permanent del Museu.

Fins als nostres dies?

És una exposició que, malgrat les reformes puntuals que s’hi han anat fent, encara manté en gran mesura la narrativa del 1996. Això comporta arrossegar encara alguns plantejaments que eren d’actualitat, importants en aquell moment però que ara es perceben de manera diferent. Parlo de plantejaments de tota mena i, per descomptat, socials i polítics.

Àrdua tasca.

El nostre desig és corregir-ho. Ja s’han plantejat diverses reformes. Fa dos anys a l’espai destinat als s. XVIII i XIX, aplicant criteris i narrativa molt més actualitzats. Ara ens plantegem la remodelació de l’espai del s. XX.

Amb el s. XX l’exigència serà major. Gran part ho hem viscut en primera persona.

Han emergit moltes realitats culturals i socials diferents a Catalunya. Moltes ja existien i ara s’han visibilitzat i reivindicat amb força. La nostra societat ha començat a preocupar-se per temes que no es tenien en compte tan obertament: la perspectiva de gènere, la sostenibilitat, el canvi climàtic… Tot això, ho hem d’explicar al Museu.

Les qüestions d’avui tenen recorregut històric?

Hem de tenir en compte que aquests problemes no sols són actuals, sinó que són històrics. Molts dels problemes actuals els podem tornar a trobar si mirem al passat. Per exemple, els problemes ambientals. Entorn del 1500 aC, la sobreexplotació que la Cultura d’El Argar va imposar en el seu dèbil ecosistema va produir un procés de desertització d’algunes àrees del sud-est de la Península Ibèrica (a espais d’Albacete, Múrcia i Almeria), que ara, gairebé 3.500 anys després, encara és perceptible. I va ser per l’acció de l’ésser humà! I aquest exhauriment dels recursos va provocar la desaparició d’aquesta civilització. Coneixent la història i aquests problemes que no són nous, estudiant-ne les causes i conseqüències, potser hauríem de torbar-hi solucions, o almenys poder preveure’ls.

Hi ha una escola de pensament històric francesa del s. XX (l’Escola dels Annals) que plantejava estudiar la història, el passat des del present i el present des del passat. Perquè la perspectiva de la història està vinculada als esdeveniments que vivim actualment.

Però és que la història pot ser tan interpretable!

No és una ciència exacta, com poden ser les matemàtiques. Un esdeveniment pot ser, o és, polièdric. En funció de la persona que intenta entendre-ho o explicar-ho, aquest esdeveniment és percebut de manera diferent. La història és una ciència tremendament interpretativa.

El Museu d’una Catalunya social i culturalment rica.

Som el Museu d’Història de Catalunya i Catalunya la conformem tots. Hi ha molta varietat de gent, de creences i de pensament. Tota aquesta gent quan vingui hauria de poder veure’s representada. Si se senten identificats, vindran més i aprendran i gaudiran d’una història que és la seva.

El turista acut al Museu?

Existeix un turisme cultural. Estem detectant que hi ha un interès creixent per part del públic internacional per saber què és Catalunya. Això té el seu origen en tots els esdeveniments polítics dels darrers anys. Aquest soroll ha generat enrenou arreu, i molts dels turistes venen a buscar respostes sobre tot això. El Museu pot convertir-se en referent per donar resposta a aquestes inquietuds.

Gaudir és divertir-se, és participar?

Intentem sempre que la gent s’ho passi bé aprenent. El Museu té un punt divulgatiu molt important a l’hora d’explicar la història, també a partir de l’experimentació. Pots enfilar-te a un cavall medieval o manipular l’armadura d’un guerrer per comprovar-ne el pes. Pots tocar la història!

Afirmaves que us considereu un museu social. Què vol dir això?

Sí, penso que hem d’aconseguir que la gent vingui al nostre Museu a expressar totes aquestes inquietuds, des d’un punt vista cultural, social, i fins i tot reivindicatiu. Que trobin al Museu un espai per a això.

No limitar-se a ser un passiu visitant.

Pots ser sols espectador. Però també pots participar i dir com t’agradaria que fos aquest Museu. Tenim les nostres idees, però volem també les teves. Perquè altres opinions i punts de vista ens enriqueix.

Què fareu per a aconseguir aquest feedback o retorn? 

Algunes activitats les hauríem d’obrir perquè la gent expliqui, opini i participi. Per exemple, a través d’entitats demanarem propostes que, si són factibles, es poden tirar endavant.

Aquí els més petits tenen molt a dir.

És molt important per a nosaltres vincular-nos amb les escoles. Especialment les més pròximes. Per descomptat les de la Barceloneta. Moltes ja venen a tallers, però perseguim una relació més intensa. Després de la visita treballen projectes a la seva aula i volem que aquest treball no s’acabi a la classe, que torni al Museu, per exemple, com una petita exposició, una representació teatral o un debat…

Aquest tancament del cercle provocarà una relació més prolongada.

Exacte. Venen les escoles i tornen al Museu a aportar allò que han treballat. I apropar les famílies i amics també d’aquesta manera. Busquem la implicació i oferim un Museu dinàmic.

Però normalment al museu només vaig una vegada.

El Museu pot ser diferent cada vegada. El visitant tindrà sempre un espai, l’exposició permanent, on podrà venir a conèixer la història, però que conviurà amb altres ofertes variables més concretes com ara les activitats familiars, tallers, commemoracions, etc… O les exposicions temporals, que combinaran exposicions d’envergadura i llarga durada, que permetin treballar el tema triat de manera aprofundida, amb d’altres més reduïdes de temàtica més específica.

Exposicions que poden haver estat proposades pels visitants.

La voluntat és obrir-nos, perquè la gent ens vegi com un espai participatiu, on puguin ser protagonistes actius.

Tenim moltes opcions: una terrassa amb moltes possibilitats, fer tallers, ocupar espais, participar en fires, etc.  Vine, proposa i endavant!

Cal seduir.

Cal divertir, se li pot dir seduir, però amb rigor. L’espectacle a l’estil de Hollywood, de vegades, no manté aquest rigor. Però, jo estic a favor d’utilitzar recursos de diferent tipus que facin l’experiència de difondre i explicar la història més divertida,  utilitzar nous codis de comunicació, mitjans com les xarxes socials; fins i tot, tirar d’ironia.

S’adapta l’embolcall mantenint la qualitat del producte. És màrqueting!

És trencar el formalisme, però sempre amb rigor. Un exemple és el programa “Fuet” de 3CAT. Una manera de conèixer la història de Catalunya explicada per als infants i joves amb humor.

I a La Barceloneta què se t’ocorre?

El primer, cal organitzar alguna cosa al voltant d’una figura tan apassionant com en Salvat-Papasseit. És del barri i era genial!

Doncs, queda dit.

PROGRAMACIÓ:

EXPOSICIÓ PERMANENT

La memòria d’un país

Mostra la història mil·lenària de les persones que han viscut en les terres que avui coneixem amb el nom de Catalunya, tant en la seva dimensió política com econòmica, social i cultural.

Un relat històric sintètic i global construït a partir de les diverses ciències socials i humanes, ordenat cronològicament des de la prehistòria fins als nostres dies i que fa especial atenció a la vida quotidiana. A més, nombroses escenografies i interactius permeten aproximar-s’hi de manera lúdica i participativa!

Visites guiades a l’exposició permanent i a les exposicions temporals

-Visita guiada per un professional a l’exposició permanent. Disponible diumenges i festius.

-Visites especials per a la gent gran, algunes de les quals es concreten en una època històrica o en un col·lectiu determinat.

-Visites guiades a càrrec de l’equip educatiu del museu a les exposicions temporals.

Consulta al web la programació: mhcat.cat/visites guiades

ACTIVITATS INFANTILS I FAMILIARS

Els Pessics d’Història, viu la història en família!

Dissabte a les 11h. Viatge a una època diferent de la història de Catalunya amb els ‘Pessics d’història’. Experimenteu, investigueu o participeu en les activitats familiars. Descobrireu fets i objectes ben curiosos, des de la prehistòria fins avui. No us ho perdeu!

I a més a més, jocs d’enginy, circuits d’orientació, tallers… i molt més!

Consulta al web tota la programació: www.mhcat.catACTIVITATS CULTURALS

El Club de Lectura

La 12a edició del club de lectura! Cada semestre et proposem una selecció de novel·les històriques ambientades a Catalunya i et convidem a que vinguis a compartir les teves impressions amb l’autor/a i altres lectors/es. Les properes sessions el 9 d’abril i el 7 de maig a les 18.30h. Activitat gratuïta. Inscripcions a: mhcvisites.cultura@gencat. cat o al 932254244.

I a més a més, cicles de xerrades, taules rodones, jocs per adults… i molt més! Consulta al web tota la programació: www.mhcat.cat

EL PÒDCAST DEL MUSEU 

El pòdcast divulgatiu del Museu d’Història de Catalunya!

SOM Pòdcast és una proposta d’àudio digital i periòdica que s’ha impulsat per donar a conèixer diferents períodes de la història catalana d’una forma divulgativa i didàctica. El programa se submergeix en alguns dels episodis clau de la història del país a través d’experiències de vida, de conflictes, de guerra, de repressió i exili, però també de progrés, d’idees, de valors i d’esforços col·lectius. Vol acostar la historia a la ciutadania d’una manera entretinguda, alhora que posa en valor la riquesa del patrimoni històric del nostre país i dona a conèixer les activitats i els continguts del Museu a més de la col·lecció i la tasca de la institució en la difusió i conservació del patrimoni català.

Cada mes podreu escoltar-ne un nou episodi des de les plataformes Ivoox, Spotify i Apple.

Consulta els capítols del pòdcast: mhcat.cat/pòdcast

SOM és un pòdcast que es fa escoltar!

INFORMACIÓ I PROGRAMACIÓ: www.mhcat.cat on també podeu subscriure’us al butlletí del museu per tenir tota la informació de primera mà!

Més articles