Repensar el sector nàutic per preservar el futur

El paisatge marítim de la Barcelona d’avui dia és una herència directa dels Jocs Olímpics del 92, que van impulsar una forta transformació d’una àrea prioritàriament industrial i portuària, i amb un accés limitat al mar per als ciutadans, per convertir-la en un espai modern, amb platges renovades i una àmplia oferta d’oci i restauració.
Aquesta metamorfosi va promoure, tanmateix, l’impuls de la pràctica d’esports nàutics com la vela o el surf de vela. Els antics molls industrials es van transformar en una marina esportiva amb amarradors per a iots i embarcacions de recreació i, ben aviat, Barcelona va esdevenir un punt de referència de la nàutica recreativa.

32 anys després

La celebració aquest estiu de la 37a Copa Amèrica a la Ciutat Comtal és una oportunitat per implementar novament la transformació de l’ecosistema marítim de Barcelona, fent servir la trobada esportiva de vela com a revulsiu per posicionar internacionalment la indústria nàutica catalana, en un moment en què la necessitat de preservar i gestionar els oceans i els recursos marins de manera sostenible és indispensable per garantir el seu ús a llarg termini.

En aquest sentit, la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN), juntament amb els seus patrons, i en un projecte liderat per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb el Barcelona Clúster Nàutic, ha impulsat un projecte pioner d’embarcacions d’esbarjo sostenibles, que busca aprofitar l’atractiu internacional de la Copa Amèrica per visibilitzar el potencial de Barcelona i Catalunya com a hubs de descarbonització del sector nàutic.

El projecte, que inclou quatre drassanes catalanes – Electric Inside, Magonis Electric Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats -, se centra en la construcció de sis embarcacions d’esbarjo elèctriques i d’origen 100% català, incloent-hi el casc, les bateries i la tecnologia per al seu funcionament. Els vaixells estaran disponibles al juny, per a la celebració de la Copa Amèrica, amb la intenció de fer servir la tirada internacional de l’esdeveniment esportiu com a catalitzador per posar en valor el potencial del sector nàutic català envers la innovació i el desenvolupament tecnològic de l’economia blava.

Replantejar la viabilitat del sector nàutic català

Més enllà de la Copa Amèrica, el programa també pretén repensar la viabilitat del sector nàutic català a llarg termini i contribuir-ne a millorar la seva competitivitat, de manera que, a més de la fabricació d’aquestes embarcacions, s’ha promocionat la instal·lació de punts de recàrrega als ports catalans, per donar servei a una demanda que, en un futur no molt llunyà, sembla que començarà a créixer.

La cirereta del projecte, en un àmbit més macro, és la reformulació del model de negoci del sector nàutic. Una reflexió que s’ha iniciat amb una taula sectorial publicoprivada que inclou tots els agents implicats en la cadena de valor de la descarbonització de la nàutica, entre ells, empreses vinculades a les administracions públiques, universitats, drassanes, fabricants de components, electrònica nàutica i sistemes de recàrrega, per, conjuntament, abordar el repte de la descarbonització, l’electrificació, els nous combustibles renovables i, en definitiva, la sostenibilitat del sector nàutic.

Més articles

Present i futur

Tres són les fases de transformació de l’Hospital de la Mar que el portaran a

Un barri de tapes

Hi ha moltes teories sobre l’origen de les tapes. Uns diuen que eren porcions de

Pacte x Ciutat Vella

Barcelona posa en marxa el Pacte per Ciutat Vella per impulsar la transformació integral del