A la Barceloneta, tot arriba per mar

Seria molt difícil trobar un escenari tan mariner com el nostre per celebrar l’esdeveniment nàutic més important a nivell internacional: la Copa Amèrica.

La Barceloneta va néixer del mar. No hi ha la certesa que l’oceà es va empassar l’Atlàntida, però si així ho va fer, ho va voler compensar tornant dels seus fons el terreny on naixeria allà pel segle XVIII la Barceloneta. Aquest barri s’ha passat generacions olorant de salnitre i brea i vivint en gran mesura del mar.

Pescadors, portuaris, constructors i obrers de drassanes, també restauradors i comerciants, -i perquè no- també contrabandistes… la majoria de veïns directament o indirectament depenien del mar. Per treballar i també per Copa Amèrica i el comerç i la restauració a la Barceloneta Conversa amb Albert Batlle, regidor de Ciutat Vella divertir-se o fer esport. Aquesta era i és La Barceloneta, el barri que sempre ha estat immers a la mar mentre la resta de la ciutat li donava l’esquena.

Avui aquests fills, néts i besnéts d’aquells que depenien tant del mar, es convertiran en amfitrions d’un esdeveniment com la Copa Amèrica. Un esdeveniment que, és clar, també ve del mar. 

Però aquests veïns només volen saber una cosa: què els portarà en aquesta ocasió el mar? Què els aporta a ells concretament i tangiblement la Copa Amèrica?

Barcelona sap com fer que els grans esdeveniments acabin deixant un impacte positiu a la ciutat i als seus barris. Podem dir que és el “model Barcelona”, que vam instaurar amb els Jocs Olímpics: els grans esdeveniments no passen per la ciutat i ja està, com aprofitant-se d’ella; els grans esdeveniments ens ajuden a fer ciutat i a millorar els barris.

Estem treballant en els aspectes concrets que després de l’esdeveniment quedaran per la ciutat i per la Barceloneta, com ara les millores en infraestructures (com per exemple la cobertura 5G real al litoral), l’aposta per l’oferta gastronòmica de la Barceloneta o el reforç en els àmbits d’ocupació relacionats amb la nàutica, per posar alguns exemples concrets.

Com podem aprofitar que l’arribada d’aquesta competició, tant vista (3r esdeveniment mundial amb més audiència), ajudi a donar a conèixer els valors diferencials de Barcelona i, per proximitat, de La Barceloneta?

A través d’una estratègia de comunicació i promoció de ciutat. Els visitants que vinguin a Barcelona i els que segueixin la Copa Amèrica per televisió han de poder copsar la ciutat i el barri que som i que volem ser. Els nostres valors. I això es fa a través dels mitjans però també a través d’accions a peu de carrer. La Direcció de Comunicació de l’Ajuntament i el Districte, conjuntament amb la Fundació Barcelona Capital Nàutica i la Copa Amèrica estem treballant aquesta proposta.

Si ha arribat un projecte tant gran al nostre barri, podem creure’ns que poden també atraure o generar altres projectes educatius, culturals, econòmics que aportin riquesa a la població? Dit d’altre manera, ajudarà a (per fi) tenir nous equipaments i indústria i amb això oportunitats per emprenedors i ocupació?

Més enllà de la Copa Amèrica, generar oportunitats per emprenedors i generar ocupació és un dels objectius fonamentals del govern de l’Alcalde Collboni. La Copa Amèrica també encaixa perquè és un esdeveniment que ens permet reforçar aquesta línia de treball. És un accelerador dels projectes que ja estem treballant, i ajuda a donar sentit. A curt termini, mentre duri la competició, podem parlar de les oportunitats pels sectors comercials o de la restauració, com també per les tasques relacionades amb la mar, però a mig termini hi ha una aposta pel sector nàutic i la tecnologia que ha vingut per quedar-se.

Fins ara tenim bastant clar què ens aporta la pesca, el transport portuari, la indústria naval, però sabem com revifaran altres activitats com ara les relacionades amb la nàutica? Recuperarem els oficis i els aprenents d’aquests treballs? En tal cas, ajudarà l’American Cup a fer assequible la formació especialitzada que nodrirà aquestes necessitats? O potser en sorgiran de nous?

El que tenim molt clar és la prioritat de generar activitat econòmica i ocupació. Crear feina, generar llocs de treball, és la més important de les polítiques socials. I ho hem de fer desenvolupant nous pols d’activitat en el territori, pols estratègics i de futur, com ha de ser tot ho relacionat amb “l’economia blava”, tot el que té a veure amb el mar i la nàutica. Impulsar grans fites internacionals relacionades amb aquest sector econòmic estratègic, com la Copa Amèrica, ens serveixen per localitzar en el territori aquestes línies de treball. A més, anem a obrir línies de suport i enfortiment a l’emprenadoria en economia blava, així com una major simplificació administrativa i buscar millores fiscals per la creació i creixement d’empreses.

Creieu que la gent barcelonina te molt coneixement dels esports relacionats amb el mar? I si no és molt pretendre, l’AC pot fer que siguin disciplines a l’abast de qualsevol persona de tot nivell cultural i econòmic? Seria de bojos pensar en un equip de BCN competint... i li posem de nom Barceloneta al vaixell? Seria l’Òstia!.

Encara queden capítols per escriure en la conquesta del mar per part dels barcelonins i barcelonines. Urbanísticament la ciutat ja va recuperar el mar.

Però sí que és veritat que encara ens queda camí per recórrer per consolidar la cultura del mar. Els esports nàutics han d’estar en l’imaginari dels barcelonins i barcelonines com ho estan altres esports, i la seva pràctica ha de ser tan fàcil i popular com ho són altres pràctiques esportives. Per això tenim previst, durant aquest mandat, ampliar els horitzons de l’esport, convertint el front litoral en el Pavelló Blau, escenari ideal per l’apropament de la ciutadania als esports de platja i de mar. La Copa Amèrica és una oportunitat més per avançar en aquesta direcció.

Hi ha molta riquesa que el mar ens ofereix, que si no, els productes alimentaris tant rics i diversos que tenim. Creieu que l’AC podria també ser un bon aparador per revaloritzar la seva vàlua com a aliments de proximitat i de la restauració i gastronomia que els fa servir? Tornarà la sarsuela? Farem que la gent de la resta de Barcelona i de fora torni de nou a baixar a La Barceloneta com a espai gastronòmic de qualitat relacionat amb el mar?

Indubtablement. La Copa Amèrica és una molt bona oportunitat per posar en valor l’oferta gastronòmica i de restauració de la Barceloneta. I cal fer-ho en clau de qualitat, singularitat i proximitat. Precisament, des del districte estem treballant amb la regidoria de comerç un pla de treball que va en aquesta línia, i que presentarem públicament. Un pla que aprofita l’impuls de la Copa Amèrica però que va més enllà: té l’objectiu de consolidar l’oferta gastronòmica i de restauració de la Barceloneta com una marca de qualitat, tant de cara a la resta de ciutadans i ciutadanes de Barcelona com de cara als i les visitants.

També pot interesarte

Cánovas 1929

Homenatge a tota una història Alfons Cánovas Lapuente (4 -11-1917)

Més articles

Gossos de teràpia

L’Hospital del Mar i la Fundació Affinity posen en marxa un programa pioner a l’Estat