Els bars són l’última constant en temps canviants

Sergio és gastropòleg, un antropòleg de bar que defensa el paper terapèutic d’aquests.

Estic format com a antropòleg social; em dedico professionalment a l’antropologia profesional adaptada a la restauració. I aquesta aportació, l’he conceptualitzat com Gastropología. Faig essencialment, consultoria i recerca antropológica aplicada a la gastronomía i crec fermament que el bar és un ecosistema protector.

On estigui una barra de bar que es tregui el divan?
Una barra de bar és molt més que un divan. En la barra existeix la possibilitat material de conectar amb l’altre de forma horitzontal.
És a dir, de trobar-te d’una manera franca i oberta amb la realitat i la mirada de la persona que tens al teu costat. No parlo només del cambrer, sinó, sobretot de la resta de parroquians.

De Cornellà de naixement, de la Barceloneta d’adopció.
Si senyor. Vaig arribar en el 2010 a la Barceloneta i en el 2012 vaig muntar Bodega La Peninsular al carrer Mar, en el 31. Em considero un més del barri, tinc quantitat de col·legues per aquests carrers.

Per la teva trajectòria d’obertures d’establiments i altres projectes, cada vegada més empresari però menys taverner?
És cert que dirigeixo La Peninsular i altres locals com La Llibertària en el Raval, sí, i tinc una trajectòria d’obertura de bars important a la ciutat. Però “menys taverner” mai!. En el meu cas, jo soc un empresari accidental i soc un taverner de convicció. I sí, podria dirse que soc una sort d’investigador, un científic social que gaudeix en el seu camp. Intento crear conceptes que donen respostes el més generals possibles i que proporcionen indicadors que ens ajudin a saber de què estem parlant. Però sobretot soc un taverner de convicció i de professió. Són 25 anys muntant bars i restaurants, molts d’ells a Barcelona.

Partícep de l’Estratègia i Pla d’Acció per a la Restauració a Barcelona 2020-2024. Com es promou la restauració a la nostra ciutat?
Quan em van cridar per a participar en el disseny d’aquest document, em vaig sentir molt afalagat. Es tracta d’una proposta municipal que aborda temes estratègics del 2021 al 2024 en el sector. Un pla que persegueix desenvolupar una restauració de qualitat. Un dels pilars bàsics del Pla és la sostenibilitat. Aquí és on potser jo puc aportar, des de la meva experiència professional, proposant com a president de la Associació Barcelona Restaurants Sostenibles.

Barcelona Restaurants Sostenibles?
És una associació amb origen i seu a Barcelona. La nostra labor es basa en la formació, la conscienciació i la recerca perquè qualsevol restaurant, sense complexos, emprengui el camí cap a la sostenibilitat des de la gestió.

Coneixeries al teu amor en un bar…
Home clar!. Però més enllà que la conegués o no en el bar, la relacióamb els meus amics i amb aquest amor pel qual tu em preguntes, s’ha consolidat amb els bars com a escenari de fons. En això soc “un vella escola”. De fet penso que els bars són alguna cosa així com l’última constant en temps canviants. És a dir, es resisteixen a la postmodernitat i a l’era virtual; hi ha alguna cosaen ells de dissidència, de transgressió.

“Sobretot, taverner”.
Sergio Gil, Cornellà 1976. Historiador, antropòleg, professor, tècnic assessor i conferenciant en diferents universitats, empresari i consultor gastronòmic.

President de la Fundació Restaurants Sostenibles. Partícep d’Estratègia i Pla d’Acció per a la Restauració a Barcelona 2020-2024. CEO de Gastropología  – Restauració Sostenible. En resum, un taverner emprenedor i tremendament inquiet que porta més de 25 anys obrint bars.

ESTRATÈGIA I PLA D’ACCIÓ PER A LA RESTAURACIÓ A BARCELONA 2021-2024

Aquesta nova estratègia 2021-2024 proposa els objectius següents per acompanyar el sector i fer front a aquests reptes i oportunitats:

1) Impulsar la reactivació econòmica del sector
2) Fomentar la digitalització
3) Avançar en la professionalització
4) Potenciar la sostenibilitat econòmica, social i ambiental
5) Posicionar Barcelona com a referent gastronòmic
6) Articular mitjans i eines que promoguin el coneixement.

L’estratègia ha comptat amb la col·laboració d’un grup compost per agents clau del sector anomenat “grup impulsor” amb el qual s’ha codissenyat la visió de la nova estratègia i les seves futures actuacions.

Totes aquestes mesures es dissenyaran tenint en consideració diversos factors:

– el context actual: els elements que afecten de forma directa el sector i el seu desenvolupament, com són la COVID-19, els canvis en els hàbits de consum, les noves normatives i la digitalització.

– les preocupacions i opinions d’agents clau del sector.

– la mesura de govern de restauració (MdGR) 2016 i les accions que es van desenvolupar en aquell moment.

– l’aposta política per reconèixer el sector de la restauració com un motor econòmic i social fonamental, que forma part del patrimoni històric i cultural de Barcelona.

La meta és avançar cap a un sector més professionalitzat, digital i alineat amb els objectius de desenvolupament sostenible, a fi de ser més resilient i aportar més valor