A l’Institut de Nàutica de Barcelona preparem a l’alumnat per al món real, i això vol dir afrontar reptes tècnics concrets que també tenen un impacte ambiental positiu. Un exemple és el projecte que han fet recentment: electrificar una barca tradicional mallorquina anomenada Lo Pallus.
Aquest vaixell petit, amb un casc de fibra de vidre, funcionava amb un motor de gasolina antic. L’objectiu del projecte va ser treure aquest motor i substituir-lo per un sistema de propulsió totalment elèctric: un motor intraborda de 3,5 kW alimentat amb una bateria de liti de 48V. També es van instal·lar un carregador, un sistema de control amb joystick i un monitor per saber en tot moment l’estat de la bateria.
L’alumnat no només va fer el canvi del motor, sinó que va participar en tot el procés: va dissenyar i construir els suports de fusta per subjectar el motor i les bateries, va treballar amb fibra de vidre i resina per reforçar les estructures, i va adaptar l’interior de la barca perquè tot encaixés i fos segur. Fins i tot va buscar solucions pràctiques, com fer que el suport de la bateria fos extraïble per facilitar el manteniment.
Tot plegat, una experiència completa on han après tant a nivell tècnic com pràctic: des del funcionament d’un sistema de propulsió elèctric fins a l’ús d’eines i materials habituals en la construcció i reparació naval.
Aquest tipus de projectes ens permeten formar professionals amb coneixements actuals i, alhora, conscients de la necessitat d’un transport marítim més net i eficient.