El final de l’any marca un període crucial en la gestió de finques. No només representa el tancament d’un cicle, sinó també una oportunitat per a avaluar la salut financera de la comunitat i planificar el futur. El tancament de comptes anuals en l’administració de finques és més que un tràmit comptable: és una eina per a enfortir la gestió, garantir la transparència i construir una comunitat millor preparada per a afrontar desafiaments futurs.
El procés de tancament de comptes anuals:
1- Recopilació i verificació de tots els registres financers de l’any: revisió minuciosa d’ingressos, quotes dels propietaris i despeses (manteniment, serveis i reparacions). Assegurar-se que no existeixin discrepàncies i que saldos i extractes bancaris coincideixen.
2- Reunió de propietaris per a la presentació i aprovació de comptes: informe amb justificació clara de totes les dades, esmentant els assoliments aconseguits (estalvi en serveis, millores realitzades, etc.) i també assenyalar les àrees on les despeses van ser majors als pressupostats.
3- Anàlisi de desviacions i Pla d’acció: revisió i interpretació dels resultats. Entendre les causes de les desviacions importants per imprevistos, subestimació de costos o falta de control en unes certes despeses. Proposta de mesures d’ajustament, com optimitzar contractes de servei o reajustar la contribució del veí.
4- Planificació del pròxim any: el tancament d’any no només tanca un cicle, sinó que obre un de nou. La revisió de comptes permet establir un pressupost més precís per al pròxim exercici, anticipar despeses importants i fixar objectius financers clars.