Una delegació del Port Vell del Port de Barcelona va visitar l’històric Port de Tanger-Ville. Durant la visita els responsables dels ports de Barcelona i Tànger van reflexionar conjuntament sobre el futur dels ports-ciutat, quin paper han de jugar aquestes àrees en la dinamització econòmica i el desenvolupament local i regional i quins són els reptes als quals s’enfronten aquests antics espais portuaris oberts ara al públic.
La delegació catalana estava formada pel director del Port Vell, David Pino; la secretària general, Àngels Rodrigo; el director de Marina Port Vell i president del Clúster Nàutic de Barcelona, Ignacio Erroz; el director general de Nova Bocana i responsable de Port-Ciutat al Consell Rector de la Comunitat Portuària de Barcelona, Javier Casado; i el CEO de World Trade Center Barcelona, Carles Anglada. La delegació marroquina va estar encapçalada pel president de la Société de gestion du port de Tanger Ville, S.A., Mohamed Ouanaya; i el director general, Jamil Ouazzani.
Els directius marroquins van presentar el Pla Estratègic 2026- 2030 del Port de Tanger-Ville, que té el doble objectiu d’enfortir la imatge de Tànger com a destí turístic i de viatges, així com millorar el rendiment d’aquest port-ciutat. El pla proposa accions per donar resposta a les exigències vinculades a la responsabilitat social corporativa (Medi Ambient, Social i Governança) en un escenari de desenvolupa- ment sostenible al sector portuari, tenint en compte les noves tecnologies (Intel·ligència Artificial, Internet de les Coses, etc.) i els aspectes legals i regulatoris.
En els darrers 15 anys s’ha produït una espectacular transformació del Port de Tanger-Ville, amb el trasllat de les activitats comercials i industrials al modern Port de Tanger Med, i la inversió de 700 milions d’euros en la remodelació del port i del front marítim de Tànger. L’esmentada transformació ha permès el desenvolupament sostenible de la pesca, del sector nàutic, del turisme, dels ferris i creuers, de la recuperació del patrimoni històric i de la dinamització empresarial. La integració de la zona portuària amb la part antiga de la medina, generant espais públics d’alta qualitat i connectant el port i la ciutat, han permès una millora de la qualitat de vida dels seus ciutadans i ha estat una eina eficaç per a generar orgull de ciutat i de Port. El Port Vell de Barcelona va ser, i continua sent, el model d’inspiració de l’esmentada transformació que es va ini- ciar el 2011.
Per la seva banda, la delegació del Port de Barcelona va presentar el Pla Estratègic del Port Vell 2025-2030, que busca consolidar la seva posició com un port ciutadà diversificat, innovador i sostenible que actuï com un dinamitzador social del territori i potenciï el seu impacte econòmic. Aquest pla, que implica una inversió de 250 milions d’euros, se centra en la millora de la sostenibilitat, la singularitat de l’àrea i la dinamització econòmica. Els aspectes clau del Pla Estratègic són la sostenibilitat, la singularitat, la dinamització econòmica, la integració port-ciutat, l’expansió i la inversió.
Aquesta visita es va produir després que una delegació del Port de Tanger-Ville viatgés a Barcelona els dies 19 a 21 de maig d’enguany i té l’objectiu d’establir un marc estable de col·laboració i d’intercanvi